Yeni Destek Eğitim Programları
Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde detesk eğitimlerini sürdüren bireylerin verilen Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu raporlarının süresinin bitiminde program gereğince verilen programın değerlendirmesi yapılacaktır. Bu aşamadan önce özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri tarafından doldurulması gereken evrakları bulunmaktadır. Kurumumuz tarafından bu program içeriği gereğince yapılması gereken çalışmalarla ilgili açıklama yapılması ihtiyacı oluşmuştur.
Bireylere öğretim süreci içerisinde, ilgili hedef davranışlar kazandırılmaya çalışılırken, öğretim ile birlikte ölçme ve değerlendirme uygulamalarının da birlikte yürütülmesi öğretimin etkililiği ve verimliliği açısından önem arz etmektedir. Bu nedenle bireyin gelişimini izlemeye yönelik öğretim sırasında ve oturumların sonunda değerlendirmeler yapılarak değerlendirme sonuçları grafiğe ya da kayıt çizelgelerine kaydedilmelidir. Ayrıca bireyin ürünlerine bakılarak bireyin ilerlemesi izlenmeli ve beklenen tepkiler istenen düzeyde değilse kullanılan yöntemde, araç gereçte, ortamda, alıştırma sayısında vb. gerekli öğretimsel düzenlemeler yapılmalıdır. Ayrıca
kayıt çizelgeleri, grafikler, birey ürünleri (çalışma yaprakları, ödevler vb.) dönem içerisinde belirli aralıklarla incelenerek öğretimin etkililiği ve verimliliği değerlendirilmelidir. Bunun sonucunda bireyin portfolyosu oluşturulmalıdır.
Portfolyo Dosyası
Portfolyo bir bireysel gelişim dosyasıdır. Bir yıl boyunca birey performans kayıtlarının ve çalışmalarının bir amaç doğrultusunda planlı ve düzenli bir şekilde tutulduğu, çalışmalardan örneklerin bulunduğu, bireyin nasıl bir gelişim içinde olduğunun rahatça izlenebildiği bir değerlendirme türüdür. Portfolyolarla yapılan değerlendirmenin temel amacı, bireyin öğrenme sürecini ve sonucunu birlikte değerlendirerek bireyin nasıl bir gelişim izlediğini belirlemektir. Bireyin yaptığı çalışmaların sistematik olarak toplanması sonucu oluşturulan bireysel gelişim dosyaları; bireyin farklı yeteneklerini ve yetenek düzeylerini, güçlü olduğu yönlerini, başarılarını ve bir süreç içindeki gelişimini bütünüyle değerlendirme imkânı vermektedir.
Portfolyo dosyası üç bölümden oluşmalıdır. Her bölümde aşağıdaki belgeler bulunmalıdır.
Birinci Bölüm:
♦ BEP
♦ Öğretmenler tarafından ön değerlendirme ve son değerlendirmenin kaydedildiği Performans Kayıt Formları (EK-4),
♦ BEP Gelişimi İzleme Özet Formu (EK-5), (2 tane konacak biri RAM'da kalacak.)
♦ Portfolyo Kontrol Listesi (EK-6), Portfolyo Dereceli Puanlama Anahtarı (EK-7) (Dosyaya her iki belgeden de ikişer adet konacaktır. Biri özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi tarafından doldurulacak, diğeri boş bırakılarak RAM'da doldurulacaktır.)
İkinci Bölüm:
♦ Kullanılan ölçme araçları örnekleri
♦ Gelişimi izlemede kullanılan kayıt formları örnekleri ve grafik örnekleri
♦ Bireyin performansını gösteren ses kayıt ve video örnekleri
Üçüncü Bölüm:
♦ Bireyin öğretim süreci içerisinde yapmış olduğu çalışmalar; ödev örnekleri, çalışma yaprakları örnekleri, bireyin çalışmalarını gösteren video ve ses kayıt örnekleri vb.
Dikkat edilmesi gereken hususlar:
RAM, bireyin portfolyosunda bulunan;
• Bireyin "BEP'i,"
• Bireyin performansının işlendiği "Performans Kayıt Formu" (Ek 4),
• BEP Gelişimi İzleme Özet Formunun (Ek 5),
• Portfolyo Kontrol Listesinin (Ek 6),
• Portfolyo Dereceli Puanlama Anahtarı (Ek 7)
Portfolyo dosyasının içeriğinde mutlaka bulunması gerekli olan bu evraklardan, Ek 5, Ek 6 ve Ek 7' nin birer nüshası RAM tarafından alınarak arşivleneceği için özellikle bu eklerin 2 nüsha düzenlenmesi gerekmektedir.
Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi tarafından gönderilen;
• Bireyin "BEP'i,"
• Bireyin performansının işlendiği "Performans Kayıt Formu" (Ek 4),
• Ödev örnekleri ile çalışma yaprakları örnekleri,
• Grafikler, varsa video ve ses kayıtları rehberlik ve araştırma merkezinde
incelemeyi yapan uzman tarafından değerlendirildikten sonra veliye teslim edilir. Bireyin RAM'da bulunan dosyasında arşivlenmez.
Söz konusu içeriklerden; ödev örnekleri, çalışma yaprakları örnekleri, grafikler, video ve ses kayıtlarının RAM'a getirilmesi zorunlu değildir, ancak Portfolyo Puanlama Anahtarının (EK-7) doldurulmasına katkısı olacaktır.
Portfolyo Dereceli Puanlama Anahtarı (Ek 7) Formuna portfolyonun güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerine ilişkin açıklamalar yazılır. Biri özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine ulaştırılmak üzere veliye teslim edilecektir. Diğer nüsha RAM'da kalacak şekilde düzenlenip, öğrencinin dosyasında arşivlenecektir.
DESTEK EĞİTİM PROGRAMLARI İÇİN TIKLAYINIZ.